Játékmeneten az eredeti, 11 éve elkaszált, ambiciózus Prey 2

Bár az első Prey összességében egy sikeres játék lett, a 2006-os megjelenése meglehetősen nehéz szülés volt. A játékot eredetileg 1995-ben jelentették be, a játékipar éppen azon időszakában, amikor a legjelentősebb változások, technológiai fejlődések történtek. Alig pár év leforgása alatt a Doom 1-től eljutottunk a Half Life-ig, miközben az Unreal – úgy az Unreal Engine is jelentős előreugrást hozott mind a fejlesztésben, mind a játékok grafikájában. Szóval mire elkészült, már a Prey első prototípusa is elavultnak számított, de ez csak részben volt az okozója a fejlesztés többszöri újrakezdésének.

Ötletek jöttek, koncepciók mentek, több helyütt átírták a sztorit, változott az alapfelütés, illetve idő közben beemeltek a játékmenetbe egy akkoriban forradalminak számító valós idejű portál mechanikát is, ami bár papíron remekül hangzott, de a gyakorlati megvalósítása akkora technikai kihívásnak bizonyult, hogy teljesen megakadt a Prey fejlesztése. A 3D Realms aztán 1998-ban úgy döntött, hogy egy új csapattal próbálja meg befejezni – de inkább újrakezdeni – a játékot, és így jutottunk el a Human Head Studios-ig, ami alig 30 fejlesztővel a fedélzeten 2001-ben vehette gondozásába a tetszhalott címet. A csapat egy csomó elemet megtartott a korábbi vázlatokból, középpontban továbbra is a portál mechanikával, amit az újabb, modernebb játékmotorokkal más sokkal könnyebb volt megvalósítani. A választás a Doom 3-at is meghajtó id Tech 4-re esett, a fejlesztés pedig ezután csúcsra pörgött ->

2005-ben hivatalos leleplezés, 2006-ban megjelenés.

A 3D Realms sem várt sokat, szinte azonnal belebegtették a folytatást, amit a bizonyított Human Head csapatának adtak. Sajnos azonban a történelem ismételni látszott önmagát, és 2009-ig sem sikerült összehozni a folytatást – amikor is a Prey jogai a ZeniMax/Bethesda pároshoz kerültek. Az új kiadó 2011-ben jelentette be újra a Prey 2-t, méghozzá 2012-es megjelenéssel párosítva, ami már egy igen konkrét ígéret volt, főleg, hogy a Human Head az évek alatt alaposan átdolgozta az eredetileg tervezett folytatás koncepcióját – ami a vezetett narratíváról nyílt világra változott. De mindhiába, a Prey 2 fejlesztése ismeretlen okokból még a bejelentés évében leállt. A Human Head szerint a játék már játszható alfa állapotban volt, ami azért is különös, mert a projekt lelövésétől számítva kevesebb mint egy évük lett volna befejezni, ez pedig aligha lett volna tartható halasztás nélkül.

Jó nagy csönd után a Bethesda is csak annyit mondott, hogy nem voltak elégedettek a Human Head verziójával, amit hivatalosan 2014-ben meszeltek el – jóllehet a fejlesztés már évek óta egy tapodtat sem haladt. A kiadó végül a reboot mellett döntött, a többi pedig nem is olyan régi játéktörténelem: az új, alaposan átdolgozott, a 2006-os eredetihez semmilyen formában sem köthető, egyébként meglehetősen kiváló Prey 2017-ben jelent meg az Arkane Austin gondozásában, az eredeti Prey-t életben tartó Human Head pedig 2019-ben végleg bezárt. A Prey 2 2011-es koncepciója viszont valahogyan túlélt, jóllehet nem játszható formában.

Az évek során nagy néha fel-felbukkan egy-két játékmenet videó a Prey 2 prototípusából, amit bár sokan siratnak és gyászolnak, de a legtöbben valószínűleg csak bele projektálják a saját proto-Cyberpunk vágyaikat-elképzeléseiket, melyekkel a valóság nagy eséllyel nem igazán korrelál. Ezt nyilván már sosem fogjuk megtudni, ugyanakkor ha valóban olyan nagyszerű lett volna a Prey 2 alfája, mint páran gondolják, akkor a Bethesda kukázás és reboot helyett valószínűleg folytatta volna a fejlesztését – ha nem is a Human Headdel, de egy másik belsős csapattal. És már csak azért is, mert éppen a 2010-es évek elején kezdtek igazán felpörögni a Prey 2-höz is hasonlítható nyílt világú akciójátékok: akkortájt jelent meg például a Far Cry 3, Borderlands 2, a Deus Ex: Human Revolution, a Bethesdánál már javában készült a Fallout 4 is, tehát már csak a műfaj egyre népszerűbbé válásának nyomán bőven lett volna helye és piaca az eredetileg tervezett Prey 2-nek.

A Prey 2 törlésének pontos és valós okait viszont máig nem ismerni, így csak találgatni tudunk. Illetve nézegetni a napokban felszínre jutott újabb játékmeneteket, amikből nagyjából körvonalazódhat a Human Head Studios ambiciózus, de füstbe ment terve. Nyílt sci-fi világ, fejvadászós mellékküldetések, fedezék alapú tűzharcok, 2011-hez képest meglehetősen mutatós látványvilág – amit gyanúsan képtelen lett volna komolyabb kompromisszumok nélkül meghajtani egy Xbox 360. Akár lehetett volna belőle egy űr-Far Cry is… Talán egy másik univerzumban.

Betöltés...
Keresés
Keresés