A Microsoft keményen rárúgta az ajtót a Game Pass-előfizetőkre az alaposan átalakított, valamint a drámaian megdrágult új szolgáltatással, aminek október 1-ig 5500 forintos csomagjának árát szó szerint a duplájára emelték. A változásokat részletesen bemutató cikkünkben már említettük, hogy ez az árszabás már bőven kimerítheti a játékosok által eddig csak elképzelt lélektani határt, így nyújtson a Game Pass Ultimate ár-érték arányban valóban remek tartalmi kínálatot, aligha fogja megnyerni a játékosok fizetési hajlandóságát.
És bizony pontosan ezen forgatókönyv szerint történt minden: az eddigi előfizetők akkora tömeggel ostromolták a Microsoft szolgáltatásának lemondási oldalát, hogy az gyakorlatilag megadta magát a terhelés alatt, teljesen elérhetetlenné vált.
The page to cancel Game Pass subscriptions is broken already, incredible https://t.co/qTWLQRWRBs pic.twitter.com/yZjRCMGosk
— Sam (@_sunday_rain_) October 1, 2025
Jogos kérdés lehet, hogy a világ legnagyobb tech-cége hogy, hogy nem tudott erre felkészülni? Egyrészt a semmiből jelentették be a drasztikus változást, másrészt (már csak a több milliós előfizetői bázist tekintve) bőven meg volna a technikai háttér a megnövekedett forgalom kezelésére. Konteókat nem kérünk: aligha valószínű, hogy a Microsoft direkt szabotálja a saját felületét csak azért, hogy meggátolja az előfizetések lemondását, sokkal reálisabb magyarázat, hogy valóban olyan sokan állnának el a Game Pass-tól, amire a szerverek egyszerűen nem voltak felkészítve.
Jóllehet, ezzel számolni kellett volna. A Game Pass Ultimate október 1-ig 5500 forintba került havonta, az átalakított, de nevében ugyanazon szint viszont mát közel 11.000 forintba kóstál minden egyes hónapban, ami azért már egy szemmel látható összeg. És hiába ígérnek 75+ vadiúj megjelenésű játékot, 33.000 forintos levásárolható összeget a Store-ban, Fortnite Crew-t, és miegymást, a 11.000 forint az 11.000 forint. Sok. Legalább 3-4000 forinttal több, mint amit egy gamer hajlandó lenne kicsengetni egy kölcsönszolgáltatásért egy hónapban.
A Microsofttal szembeni leggyakoribb megfejtés/teória eddig az volt, hogy a vállalat a konzolos hardver gyártásáról a fókuszt a játékszolgáltatásra helyezi. A Game Pass kerül a középpontba az Xbox helyett, és bár valóban minden jel eddig erre mutatott, a mostani drámai hirtelenséggel bejelentett változás teljesen másról árulkodik. A Game Pass ezentúl mint egy kiegészítő szolgáltatás – ha a Microsoft valóban betartja a 75+ friss játékról szóló ígéretét – valóban egy remek alternatívája lehet a folytonos játékvásárlásnak és a megannyi szolgáltatásra való előfizetésnek, és válhat egy költséghatékony alternatívává az Xbox kozolokon és PC-n, de ennek fokozatos felépítése, úgy a játékosok érdeklődését felkeltő kommunikáció és marketing teljes elmaradása inkább tűnik egy kamikaze akciónak, mint valódi és előremutató, tervezhető stratégiának.
Hosszabb távon persze beválhat a taktika: a játékárak egyre növekednek, már egyáltalán nem ritka a 30-40.000 forintos árcédula, amit egy teljesen mezei frissen megjelenő kiadásra sütnek. Ebben a kontextusban akár még olcsónak is nevezhetnénk a Game Pass-t, aminek Essential és Premium csomagja amúgy így is olcsóbb, mint a PS Plus azonos elnevezésű szintjei, na de az eddig zászlós és leginkább vonzó Ultimate az elmaradott bevezetés miatt azonnal taszítóvá válik/vált. A Microsoft jelenlegi kommunikációja kísértetiesen emlékeztethet az Xbox One konzol bemutatására, amikor gyakorlatilag mindent a tévének és a kötelező online jelenlétnek szenteltek. Az addig hűséges Xbox 360 tulajdonosok, akikkel képesek voltak megszorongatni a PS2 rekord sikere után megjelent PS3-at, azonnal a PS4 mellett tették le a voksukat, mit sem törődve a 10 év alatt felhalmozott 360-as játékgyűjteménnyel.
A Game Pass legnagyobb problémája pedig éppen ez: a játékosok eleve nem is birtokolnak semmit, a szolgáltatással csupán kölcsönzik a játékokat, így sokkal könnyebben is váltanak egyik platformról a másikra. És ebben a konzolos szórásban bizony a PlayStation áll nyerésre, ami már eleve behúzta a kurrens generációs eladási versenyt. A PS4 példájából okulva pedig bátran kijelenthető, hogy a Game Pass átalakítása és az Ultimate brutális megdrágulása a Sony-nak tett lehető legnagyobb szívesség – hiszen korábban az Xbox 360 tulajok is szemrebbenés nélkül adtak túl a gyűjteményükön, egy játékszolgáltatás, amihez hasonlót eleve találnak PS-en is, bizonyosan nem fogja maradásra bírni őket.
Hogy ez az Xbox hattyúdala-e, vagy csak egy újabb lejtmenet, azt most még nehéz lenne megmondani. Az viszont biztos, hogy a Game Pass elmondási oldalának összeomlása semmikképp sem a legjobb hír, amivel a redmondiak a mai nap szembesülhettek.