Idestova már 17 éve, hogy megjelent a kissé lesajnált, amolyan fekete bárányként kezelt GTA IV, ami bár a Vice City és a San Andeas után valóban túlságosan realisztikusnak, sötétnek, komolynak és komornak hatott, a széria és a Rockstar történetében mégis elvitathatatlan fontossággal bír.
A GTA IV sokak szerint nagy visszalépés volt nemcsak a Bully-hoz, de még a négy évvel korábbi San Andreashoz is, amit leginkább az olyan simses mikromechanikák hiányára alapoznak, mint a karakter felhizlalhatósága vagy a kigyúrhatósága. Persze retrospektív egyértelműen kijelenthető a GTA IV óriási fontossága és jelentősége; egyrészt egy csomó játékelem itt mutatkozott be, melyek nemcsak a GTA V, de még a Red Dead Redemptionök irányát is meghatározta, másrészt pedig manapság elképzelhetetlen egy sorozaton belül (és kívül) akkora zongorázható technikai és grafikai fejlődés, mint amit 4 éven belül a GTA IV mutatott a San Andreashoz képest.
17 év viszont nagyon, nagyon hosszú idő, néhányan ez idő alatt nemcsak megszülettek, de jól fel is nőttek – jóllehet a Rockstar azóta is csak egyetlen új GTA-t adott ki, annak is már 11 éve, a GTA VI fél év múlva esedékes, 2026 májusi megjelenésére pedig várni kell egy picit – hacsak nem többet, hiszen a halasztás mindig ott lóg a levegőben, ha GTA-ról van szó. A lényeg, hogy hiába volt úttörő a GTA IV, a 17 év az csak 17 év, meglátszik rajta az idő vasfoga.
Szerencsére azonban a Rockstar jogászaival szüntelen farkasszemező modderek azóta is rendszeresen szállítják a játékot modernebbé és szebbé varázsoló ingyenes tuningjaikat, amiknek hála még 2025-ben is van okunk írni, hírt adni a GTA IV-ről. A legújabb grafikai felújítást például egy német moddernek, xoxor4d-nek köszönhetjük, aki az NVIDIA RTX Remix játékfelújítós programjával lehel teljesen új életet a klasszikusba. A megoldása pedig azért is kivételes, mert a korábbi felújítós modokkal ellentétben nem kell kismillió dolgot feltelepíteni hozzá.
Az RTX Remix ugyanis egyetlen kalap alatt oldja meg a textúrák és a karaktermodellek feljavítását, a karcos élek kisimítását, a bevilágítás, a fény-árnyék, a tükröződő hatások és sok-sok más effekt teljes sugárkövetésre cserélését.
Az eredmény pedig egészen elképesztő! Pedig a GTA IV RTX remasterelése még kész sincsen, de már most olyan látványosan javít a 2008-as látványon, hogy ha ma jelenne meg is parádésan festene. Sajnos azonban a grafikai felújítás egyelőre még nem publikus. Az éles megjelenéséig csak xoxor4d Patreon-támogatói érhetik el, akik visszajelzéseikkel be is segíthetnek a fejlesztésbe, amikor viszont elkészül, mindenki ingyen telepítheti-játszhatja – természetesen csak egy eredeti GTA IV birtokában.
