Egy friss kutatás ismét bebizonyította, hogy az TikTok és Insta rövid tartalmak nézegetése nincs jó hatással a mentális egészségre.
Az biztos, hogy a rövid videók átalakították az emberek online tartalomfogyasztási szokásait, sokan már nem is tudnak hosszabb tartalmakat megnézni, mert érdektelenné válik. Amerikai Pszichológiai Társaság új kutatása most összekapcsolja ezt a formátumot a mentális egészség jelentős romlásával. A tanulmány 71 különálló forrásból származó, 98299 résztvevő adatait felhasználva vizsgálta, hogy a TikTok, az Instagram Reels, a YouTube Shorts és hasonló platformok hogyan hatnak a különböző korcsoportok nézőire.
A TikTok lerohasztja az agyad
A korábbi kutatások szinte kizárólag a TikTok-ra koncentráltak, de mivel a rövid videók ma már minden jelentős platformon megtalálhatók, a kutatók kibővítették a hatókört. A tanulmány elemzi a felhasználói aktivitás mintáit, és értékeli a kognitív és mentális egészségre vonatkozó különböző mutatókat. A kutatók összehasonlították a fiatalok és a felnőttek eredményeit is, hogy jobban megértsék, hogyan reagálnak a különböző korosztályok a gyors videó-feedekre.
Az eredmény
Nos, a rövid videók intenzív fogyasztása összefüggésbe hozható a kognitív funkciók, különösen a figyelem- és gátlókontroll csökkenésével. Mind a fiatalabb, mind az idősebb résztvevők, akik nagyobb mennyiségű rövid videót fogyasztottak, összességében gyengébb figyelem-koncentrációt mutattak. A tanulmány megjegyzi, hogy a gyors, stimuláló videók állandó fogyasztása deszenzitizálhatja az agyat a lassabb feladatok, például az olvasás vagy a problémamegoldás iránt. Ugyanakkor az algoritmusok miatt úgy érezhetjük, hogy valami pozitív dolgot kaptunk, szóval gyors öröm, aztán csökkenő koncentráció az eredmény.
A rövid videók túlzott nézése továbbá társadalmi elszigeteltséghez, az alacsonyabb életminőséghez, a rosszabb alváshoz, a fokozott szorongáshoz és a magányhoz is vezethet. A szerzők hozzáteszik, hogy további kutatásokra van szükség annak megállapításához, hogy ez a tartalom hogyan befolyásolja az önbecsülést és a testképet. A kutatók egy értékelési skálát is kidolgoztak a rövid videók függőségére vonatkozóan, aminek célja, hogy segítse a jövőbeli tanulmányokat.
Persze nem csak az emberek agya romlik le attól, hogy egész nap a netet böngészik. Egy októberben készült másik tanulmány szerint még az olyan mesterséges intelligenciával rendelkező csevegőrobotok is elszenvedik az „agyrohadást” , mint a ChatGPT. Butul a nettől az AI, ami talán minket minősít. Nem tudom…
