A játékfejlesztésben legalább annyira oktalan a végsőkig ellenfeszülni a különböző AI-eszközök használatának, mint volt mondjuk annak idején a filmiparban az animációnak és a VFX-nek. A kezdeti vadnyugati helyzetek ellenére azonban egyre több stúdió és alkotó próbálja nemcsak bevonni a fejlesztés különböző folyamataiba az AI-t, hanem valahogyan be is építeni az aktív játékmenetbe.
Annyira talán nem meglepő, hogy az elsők között a – korábban még a kriptóba és az NFT-be is belekóstoló – Ubisoft is kísérletezik az AI-val, azon viszont már annál inkább elcsodálkozunk, hogy talán elsőként fejlesztettek ki egy olyan AI-funkciót, ami valóban szuperhasznos lehet a holnap játékosainak. Akkor legalábbis, ha teljesen elkészül, majd úgy döntenek, hogy az arra alkalmas valóban megjelenő játékaikban is hasznosítják.
A Teammates-projekt ugyanis egyelőre még csak mint játékprototípus létezik – annak viszont különösen ígéretes. A francia cég a 2024-es GDC-n bemutatott NVIDIA-val közösen fejlesztett Neo NPC-it okosította tovább a generatív AI-val – ez lett a Jaspar, ami képes nemcsak felismerni a játékosok mikrofonba mondott szavait, de azokra valós időben válaszol, majd a játékon belül ennek megfelelően dinamikusan reagál. Jaspar azonban nemcsak szimplán irányítani képes a játékbeli NPC-társakat, de mindenféle hasznos visszajelzést ad: például jelezheti az ellenfél pontos helyzetét, kiemelhet, használhat, esetleg figyelembe ajánlhat bizonyos tárgyakat, de képes dinamikusan reagálni a történet eseményeire és a környezeti változásokra, valamint menet közben variálhat a játék beállításaival is.

A prototípusban ezt egy igen látványos játékmenettel prezentálták: a játék elején a játékosnak nincs fegyvere, a két NPC-társnak, Pablónak és Sofiának viszont igen. A játékos dolga, hogy hangutasítással, szavakkal kimondott parancsokkal irányítsa a két AI-kollégát, akik pontosan úgy, olyan elemeket, környezeti és más tárgyakat, módszereket és taktikákat használva eliminálják az ellenfeleket, ahogy és amit mondunk nekik. Viszont, ha valami nem úgy sül el, mint terveztük, arról azonnal visszajelzést adnak, így rögtön korrigálhatunk-módosíthatunk, amihez mind a ketten valós időben alkalmazkodnak – mintha csak valódi emberekkel játszanánk.
Sőt, a Ubisoft fejlesztői az AI-társak személyiségét is variálhatóvá tennék, így egyéni preferenciákra szabva állítható például az NPC-k beszédessége, vagy hogy milyen stílusban reagáljanak a játékosra.

A prototípus persze közel sem tökéletes, de több száz tesztelő segítségével azon dolgoznak, hogy a Ubisoft jövőbeli játékaiban már remekül használható legyen. A kiadó szerint a Teammates-rendszer jelenleg a Snowdrop és az Anvil játékmotorokat támogatja – előbbit olyan játékok használják, mint a The Division, a Star Wars Outlaws, az Avatar: Frontiers of Pandora, míg utóbbival legfőképp az Assassin’s Creed-szériát készítették.
Nem túlzás azt állítani, hogy hosszú idő után ez a francia játékgyáros egyik, ha nem a legelőremutatóbb és leghasznosabb fejlesztése, amivel új irányt is adhat a játékiparnak az AI felhasználásában. Egyedülállónak azonban nem teljesen mondható, hiszen a generatív AI megjelenése óta kísérleteznek a mesterséges intelligencia játékba való implementálásán – ilyen volt, amikor a Skyrim NPC-inek adtak hasonló képességeket, ami előre nem megírt, reaktív válaszokat adott a játékosnak.
via – Ubisoft
