Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a csecsemők számára AI-val készült tartalmak hatással lehetnek rájuk felnőtt korban is.
Az AI által generált videók elárasztják az internetet, a TikToktól az Instagramon és a YouTube-on át egészen a Facebookig. A rövid videók lehetetlen dolgokat mutatnak be, például állatokat, akik szakszerűen ugranak le ugródeszkákról, vagy embereket, akik hirtelen átesnek függő üveghidakon. Nem csak az idősebbeket tévesztik meg ezek a videók; a szakértők szerint, mivel egyre több AI-generált tartalom jut el a kisgyerekekhez, még a csecsemők is fogékonyak lehetnek a mesterséges intelligencia által készült „szemétre”.
Szakértők figyelmeztetnek: ne mutassunk AI-val készült videókat a gyereknek
A Pew Research Center által gyűjtött adatok alapján soha nem látott mértékben nő a 2 év alatti gyermekek YouTube nézési ideje, az Egyesült Államokban az ebben a korcsoportban lévő kisgyermekek szüleinek 60%-a állítja, hogy gyermekei rendszeresen nézik az alkalmazást. A szülők egyharmada azt mondja, hogy gyermeke minden nap YouTube-ot néz, a tabletet és telefont használó gyermekek 70%-a néz videókat a platformon és annak YouTube Kids verzióján. A szakértők szerint a túl sok képernyőidő, különösen az AI által generált videók esetében, hatalmas negatív hatással lehet a kisgyerekekre és arra, ahogyan a körülöttük lévő világot érzékelik.
Hatással lehet a gyerekek világnézetére
A Fairplay egy érdekvédelmi csoport, ami a technológia gyermekekre gyakorolt hatásával foglalkozik. Vezetője, Rachel Franz, aki egyben pedagógus is, a Bloombergnek elmondta, hogy ez a tendencia hogyan zavarhatja meg a fiatalokat.
„Amikor az agyuk először kapcsolódik össze, megértik, mi az igazság és mi nem. Ha az agyukba egy csomó mesterséges intelligencia által generált szemét kerül, az hatással lesz a világ megértésére” – mondta.
A Michigan Egyetem Orvostudományi Karáról Jenny Radesky, fejlődési viselkedésgyógyász is elmondta véleményét a témáról, figyelmeztetve a szülőket az ilyen tartalmak veszélyeire.
„Az általunk megfigyelt tendencia az, hogy a YouTube videók többnyire úgy vannak megalkotva, hogy felkeltsék a figyelmet, anélkül, hogy feltétlenül értelmes történetet vagy tartalmat kínálnának. Nem minden, amit a gyermeke nézni szeret, kell, hogy értelmes, mélyen megható vagy rendkívül oktató jellegű legyen, de szeretnénk, ha a szülők tisztában lennének azzal, hogy egyes YouTube tartalmak mögött kereskedelmi érdekek húzódnak.”
Nicole Bell, a YouTube szóvivője nemrég reagált ezekre az aggályokra, biztosítva a szülőket arról, hogy a YouTube algoritmusa aktívan visszatartja a gyerekeknek szánt, tömegesen gyártott AI tartalmakat.
„A gyenge minőségű tartalmak tömeges gyártása nem életképes üzleti stratégia a YouTube-on, mivel rendszereink és bevételszerzési politikánk úgy van kialakítva, hogy büntesse ezt a fajta spamet” – írta.
Ezek csak a legújabb eredmények, amik bizonyítják, hogy a sok rövid videó káros hatással lehet az agyra. Nemrég az Amerikai Pszichológiai Társaság kimutatta, hogy a TikTok és Instagram videók fogyasztása szó szerint „lerohasztja” az agyat.
