Tóth Viktor sokat dolgozott azon, hogy a patkányok még jobban tudjanak játszani a Doom shooterrel. Most visszatértek.
Talán valaki még emlékszik rá, hogy 2021-ben a videojáték magazinok egy különleges tudományos kísérletről számoltak be: a Carmack és Romero nevű patkányokat betanították arra, hogy a Doom nevű FPS játékkal „játszanak”. Ezt azért kell idézőjelbe tenni, mert bár a patkányok nagyon aranyosak voltak, valójában egy labdán futottak finom cukros vízért, szóval a motivációjuk, hogy valóban tudatosan játszottak Doom-ot, megkérdőjelezhető. A projekt vezetője, Tóth Viktor akkoriban azt mondta, hogy nem volt elégedett a lövés reakciójával, így négy évvel később a csapat visszatért egy új felállással, ami jelentősen kibővíti a patkányok képességeit. Ezúttal a rágcsálók egy ravaszmechanizmust működtetnek.
Visszatértek a magyar Doom patkányok
Az első verzióban a patkányokat egy hevederben lógatták fel egy labda felett, ami forgott. Amikor az állatok mozogtak, ez a mozgás a Doom-ban is mozgást generált. Ha a patkány helyesen cselekedett, finom vizet kapott jutalomképpen. A korlátok miatt kissé túlzás volt azt állítani, hogy a patkányok hardcore gamerek lettek, de Viktor ezt nem akarta annyiban hagyni. Az új felállítás továbbra is a patkányok valós mozgását képezi le a Doom környezetben, de most már új bemenetekkel és visszajelzésekkel finomabb navigációt is lehetővé tesz. A patkányok ezúttal ívelt AMOLED kijelzőt kaptak, ami a látómezőjük nagy részét lefedi. Ez maximalizálja az élményt. A falakkal való ütközéseket finom levegőfúvásokkal jelzik az állat orrának. A legfigyelemreméltóbb az új kioldómechanizmus, ami lehetővé teszi a patkányoknak, hogy lőjenek a Doom-ban, vagyis most már nem csak mozognak a játékban, hanem lőhetnek is.
„A lövéshez egy egyedi, kézzel működtetett kar szolgál” – írja Viktor. „A patkányok a mancsukkal húzzák meg, hogy lőjenek. A kart kis rugók tartják a helyén, amiket 3D-nyomtatott burkolat vesz körül. Tartalmaz egy forgásjelzőt a mozgás érzékeléséhez és egy léptetőmotort a működtetéshez.”
A berendezés minden eleme külső: vannak érzékelők, mozgáskövetés, vizuális visszajelzés és természetesen a jó öreg jutalmak, amik megerősítik a helyes viselkedést. Az eredeti kísérlet Viktor egyéni projektje volt, de az új verzióban már segített Makra Sándor villamosmérnök is, valamint Blaschek Ákos a dokumentálásában. Szóval ha szeretnéd te is megépíteni a saját gamer setupodat a patkányodnak, akkor itt találod a leírást.
Az eredmény
A patkányok sikeresen megtanulták navigálni a virtuális környezetben és beindítani a lövést” – írja Viktor. „A beszoktatás körülbelül két hetet vett igénybe patkányonként. Bár az időkorlátok miatt a képzés nem fejeződött be, az első eredmények ígéretesek.”
Borítókép: Tóth Viktor
