Úgy tűnik, hogy a RAM-hiány következtében a játékfejlesztők is elég nagy bajba kerültek. Mihez vezet ez az egész?
Ha figyelemmel kíséred a PC-hardverek árait, akkor valószínűleg észrevetted, hogy a nagy kapacitású DDR5 memóriák ára ma már meghaladja a PlayStation 5 árát. A DRAM-válság minden memóriával rendelkező hardvert érint, és a tárolási költségek emelkedésével együtt több elemző és vállalat is azt jósolja, hogy a helyzet 2026-ig csak romlani fog. Ez történelmi készlethiányhoz és dráguláshoz vezet, legyen az RAM, videokártya, laptop, telefon és minden, amibe memória kell.
Igen, az egész mögött az AI adatközpontok hatalmas RAM igénye áll, és a gyártók nem tudnak lépést tartani a kereslettel. A Micron például nemrég bezárta a átlagfogyasztóknak szánt Crucial márkát, hogy az AI számára készölő memóriákra összpontosítson. A gond az, hogy ez még a játékfejlesztésre is rossz hatással lehet.
A RAM-hiány a játékfejlesztést is befolyásolja
Felmerült a kérdés, hogy a helyzet mit jelent a legjobb grafikára összpontosító, AAA-s élményt nyújtó játékok szempontjából? Nos, alapvető változást a játékfejlesztők hozzáállásában. Ez azt jelenti, hogy mivel minden játékos gépében kevesebb RAM lesz, kénytelenek lesznek gyengébb rendszerek számára optimalizálni a játékokat. A The Gamernek adott legutóbbi interjújában Swen Vincke, a Larian Studios vezérigazgatója, a Baldur’s Gate 3 és a hamarosan megjelenő Divinity mögött álló stúdió vezetője osztotta meg gondolatait. A Divinity Early Access megjelenése kapcsán elmondta, hogy az egyik új probléma, amivel a csapat szembesül, „a RAM és az SSD-k ára”.
„Basszus, még soha nem volt ilyen. Ez tönkreteszi az összes tervedet, mert normális esetben ismered a görbéket, és meg tudod védeni a hardvert. Érdekes lesz. Ez azt jelenti, hogy valószínűleg már az Early Access során is sok optimalizálási munkát kell elvégeznünk, amit nem feltétlenül akartunk. Szóval ez kihívás, de ez a videojátékok világa” – mondta.
Nos, ez nem csupán a magas árakról szól; a jelentések szerint a laptopgyártók a középkategóriás laptopok RAM-ját 16 GB-ról 8 GB-ra fogják csökkenteni, a PC-s játékokhoz használt GPU-k mellett, amik ára szintén jelentősen emelkedni fog 2026-ban. Ez nemcsak drámaian lelassítja a folyamatot, hogy mindenkinek jobb gépe legyen, de arra is rákényszeríti az embereket, hogy a régebbi hardvereken játszanak. Addig pedig bajba lehetnek azok a címek, amikhez erősebb hardver kell.
Ahhoz, hogy a lehető legnagyobb közönséget elérjék, a játékfejlesztőknek optimalizálniuk kell a rendelkezésükre álló hardvert. Ez olyan fejlesztők számára, mint a Larian Studios azt jelenti, hogy bizony alaposan át kell szervezniük a fejlesztést, és fel kell készülniük arra, hogy a játékosok vagy nem vesznek nagy gépigényű játékot, vagy nekik kell alkalmazkodni a gyengébb eszközökhöt. Érdekes világ jön.
