Az AI-hiszti olyan, mint amikor az Oscar eltiltotta a Tront egy díjtól

James Cameron karriert épített a CGI használatából, és erre talán nem is létezik jobb példa az Avatar-filmeknél, melyek a filmrendező CGI-maszturbálásánál aligha nyújtanak többet – lásd: Tűz és hamu. Nyilván személyes vélemény, ahogyan az első Avatar kilenc Oscar-jelölésének ténye is abszolút vicc kategória, amiből aztán hármat talán jogosan, de csak bezsebelt. Még komikusabb, ahogyan az Oscar mögött álló vének tanácsa próbálja/ta utolérni a kort; 1982-ben még azért tiltottak el egy filmet egy díjazástól, mert az merészelt egy akkor különösen újszerű, forradalmi és már tudjuk, hogy előremutató technológiát használni. Véletlenül pont azt, amit aztán néhány év múlva Cameronnak már örömmel adtak a kezébe a Mélység titka című filmjéért, majd nem sokkal később a Terminátor 2-ért.

A legelső Tron ugyan csak néhány percnyi, akkor forradalminak számító számítógépes trükköt használt, de a Filmakadémia arra hivatkozva tiltotta el a legjobb vizuális effekt díjától, hogy a CGI használata csalás a többi indulóval szemben.

Kísértetiesen emlékeztet az Oscar 1982-es CGI-hisztije jelenleg a játékiparban zajló AI-forradalomra. Már a generatív mesterséges intelligencia felbukkanásának legelső másodpercében lehetett jó előre tudni, de minimum sejteni, hogy az új technológiai vívmány záros időn belül be fogja enni magát a kreatív szakmába-iparba, ami most heves és gyakran teátrális tiltakozásokkal próbálja elkerülni az elkerülhetetlent – ami legalább annyira determinált, mint volt 82-ben a CGI a filmiparban. Most például a Clair Obscur: Expedition 33 járt majdnem pont úgy, mint anno az első Tron-mozi: a The Indie Game Awards átadóját követően a más gálákon is agyondíjazott játékot azért fosztottak meg két már neki ítélt trófeától, mert a Sandfall francia csapata a fejlesztés során generatív AI-t merészelt használni.

Jóllehet az Expedition 33 kapcsán gyakran felmerülő vitatéma annak indie mivolta: az alig egy tucat fejlesztőből álló gárda ugyanis jó néhány animációs munkát külsős szabadúszóknak szervezett ki, hogy a fő alkotóknak tényleg csak a lényeggel kelljen foglalkoznia. Mivel azonban a csapat pici, limitált lehetőségekkel, érthető módon ott és úgy próbálhatták meg könnyíteni és gyorsítani a munkafolyamatokat, ahol és ahogy tudták, amihez jelenleg a legjobb és leghatékonyabb eszköz az AI. Lehet pálcát törni, de ha a generatív AI-nak van helye, értelme és haszna, az az indie játékfejlesztés, ami semmilyen téren és módon nem képes felvenni a versenyt a AAA-s büdzséből készülő szuperprodukciókkal. Az anyagi deficitet az AI-val kompenzálhatják – és ilyen szerepe lehet az AI-nak a filmiparban is, ahol mostantól olyan alkotók is remek néznivalókat álmodhatnak, akiknek egyszerűen nincs pénze egy nagy stábra, az egyenként több milliós eszközök bérlésére, a színészekre vagy szinkronszínészekre, illetve mindezeken felül még a marketingre is.

A generatív AI nemcsak a nagyipari játékfejlesztést gyorsíthatja fel, hanem lehetőséget adhat az egy vagy pár fős, kisebb csapattal, jelentősen kevesebb forrásból készülő játékoknak arra, hogy versenybe szálljon a nagyokkal. És ezzel nemcsak az indie fejlesztők, hanem a játékosok is jól járhatnak. Egyrészt éveket faragnak le egy-egy játék elkészültéből, ergo kevesebbet kell rájuk várni. Másrészt pedig olyan újdonságoknak is tered ad, melyeket a nagyobb kiadók és stúdiók nem engedhetnek meg maguknak. A legtöbb AAA-s játékot készítő cégek azért nem mernek igazán nagy kockázatot vállalni, mert azzal jelentős bevételtől eshetnek el; egy új IP ugyanis tele van buktatóval, az addig vezető utat viszont pénzzel kell kikövezni, amit játékiparban sem nyomtat mindenki (kivéve, ha Fortnite a neved).

A generatív AI egyáltalán nem ördögtől való eszköz. És ez utóbbi jelző a legfontosabb: az AI pontosan ugyanolyan eszköz, mint volt a CGI annak filmiparba való berobbanása előtt, amikor még a praktikus effektek dominálták a gyártást. Az a stúdió, amelyik a végsőkig ellenáll, az gyakorlatilag minden téren biztos lemaradásban lesz a többiekhez képest. Ideig-óráig el lehet játszani a Filmakadémia régenmindenjobbvolt aggastyánjait, de néhány éven belül már senki sem fogja megkérdőjelezni egy játékalkotás díjait azért, mert annak elkészültéhez akármilyen-bármilyen mértékben AI-t használtak.

Betöltés...
Keresés
Keresés