Úgy tűnik, hogy a dobozos vagy fizikai játékok egyre jobban kimennek a divatból. Alig van már olyan PS5 player, aki így vesz játékot.
Talán nem nagy butaság azt mondani, hogy a videojáték-boltok, ahol kifejezetten fizikai vagy dobozos játékokat árulnak, már nem működnek olyan sikeresen, mint régebben. Az utóbbi években ugyanis szinte minden játékkiadó átállt a digitális megjelenésre, ami sokkal gyorsabb és egyszerűbb. Persze vannak még gyűjtők, akik szeretik szépen a polcra tenni a játékok tokját és gyönyörködni benne, valójában egyre kevesebb ilyen PS5 játékos van, legalábbis a statisztikák szerint.
Nem veszünk már fizikai PS5 játékokat?
A PlayStation legújabb hivatalos jelentése szerint a PS5 és PS4 felhasználók körében a fizikai játékok eladása ma már csak elenyésző részét képezi az üzletágnak. A digitális játékok jelentősen felülmúlták a lemezes eladásokat az összesítést tekintve. A fizikai játékok korábban a PlayStation üzletág jelentős részét tették ki, különösen a PS4 korszakában, amikor nem volt ritka, hogy egy kiemelt exkluzív játék több millió példányban került forgalomba. A PS5 2020 végi megjelenése előtt a fizikai szoftverek a PlayStation bevételeinek körülbelül 6 százalékát tették ki, ami a következő évben 5 százalékra, majd a 2022-es pénzügyi évben 4 százalékra esett vissza. A 2024-es pénzügyi év adatai szerint a fizikai játékok eladásai a PS4-en és a PS5-ön újabb rekordalacsony szintre estek vissza.
Csak a bevételek 3 százaléka
A Sony nemrégiben közzétett 2024-es pénzügyi évre vonatkozó vállalati jelentése szerint a fizikai játékok a PlayStation előző pénzügyi év bevételeinek csak 3 százalékát (945 millió dollárt) tették ki, míg a digitális szoftverek 20 százalékot. Érdemes megjegyezni, hogy a Sony fizikai szoftverekre vonatkozó definíciója szűkebb, mint amilyennek tűnik, mivel csak az elsődleges lemezeladásokra, a harmadik féltől származó jogdíjakra és a csomagban értékesített játékokra vonatkozik. A digitális kategória viszont minden elsődleges és harmadik féltől származó, a PlayStation Store-on keresztül vásárolt teljes játékot magában foglal. Ennek ellenére a különbség tagadhatatlan, mivel a digitális játékok több mint hatszoros bevételt hoznak a lemezes címekhez képest.
Miből jön a pénz?
Ahogy az várható volt, a PlayStation valódi bevételei a játékok kiegészítő tartalmaiból származnak. A mikrotranszakciók, a játékon belüli pénzek, a skinek, a DLC-k és egyéb tartalmak a PlayStation teljes bevételének 29 százalékát tették ki, így ez volt a legnagyobb bevételi forrás. A hardvereladás 24 százalékkal járult hozzá a bevételekhez, annak ellenére, hogy az idén a legtöbb régióban emelkedtek az árak. A szolgáltatások, beleértve a PS Plus előfizetéseket, 14 százalékkal lemaradtak a digitális szoftverek mögött, míg a PlayStation-höz kapcsolódó egyéb üzletágak további 10 százalékkal növelték a 2024-es pénzügyi év bevételeit.
Miért van ez?
Ez szomorú hír, különösen a fizikai játékok rajongói számára, de nem meglepő. A konzoljátékosok nagy része a digitális könyvtárakat bővíti, előfizetéses szogáltatásokra költ, stb. Az ilyen trendek más platformokon is megfigyelhetők: a Microsoft határozottan törekszik arra, hogy a digitális formátumra váltson, a Nintendo pedig heves kritikát kap a Switch 2 Game-Key Cards miatt. Egy pletyka szerint a PS6 levehető lemezmeghajtóval fog megjelenni, ami azt jelenti, hogy a Sony továbbra is hisz a fizikai játékokban. Utóbbi főleg a japán játékosok miatt lehet, ahol a dobozok gyűjtése még mindig nagyon fontos. Nálunk Magyarországon talán a régebbi konzolok, régebbi játékai miatt lehet rá nagy igény, hiszen azokat a játékokat már nehezebb megszerezni. És persze ott van a nosztalgia-faktor, hogy bizony be kell csúsztatni a lemezt a konzolba.