A videokártyás piacba az elmúlt években nem sokan tudtak beleszólni. Bár az Intel 2022-ben megérkezett az AMD és az Nvidia mellé, alig éri el az 1%-ot a részesedésük. Fontos megemlíteni, hogy az AMD sem sokkal erősebb, hiszen az Nvidia viszi a piac 90%-át. Ha a legerősebb gamer videokártyát akarja megvásárolni az ember, akkor bizony a zöld óriásnál érdemes nézelődnie, hiszen az AMD például csak a középkategóriában képviseli magát, az Intel pedig a középkategória alján.
Van azonban egy cég, mely az utóbbi években megmutatta, hogy bizony a kínai gyártókat is komolyan kell venni. A 2020-ban alapított, kínai Moore Threads azért jött létre, hogy akár helyi, akár pedig globális szinten csökkenthesse az Nvidia-tól való függést. Több, korábban a GeForce kártyákon dolgozó mérnököt, tervezőt is sikerült elcsábítaniuk, nem véletlen, hogy már a kiadást követő években is használható videokártyákat adtak ki a kezeik közül, míg mások hosszú évekig fejlesztenek egy-egy prototípust is. Úgy tűnik, hogy 2025 végén tovább emelik a tétet.
Egyre erősebbek a kínai videokártyák
A Moore Threads vezetősége a MUSA Developer Conference 2025 színpadán leplezte legújabb chipjeit. A Lushan nevet viselő megoldás a gamereket csábítaná el, míg a Huashan az adatközpontokban tehet majd remek szolgálatot.
Az új chipek teljes mértékben támogatják a modern, DirectX 12 Ultimate API-t, mely remek hír lehet a játékosok számára. A biztató információk azonban itt még nem érnek véget. A cég szerint játékok alatt 15x javulást várhatnak majd a potenciális vásárlók, míg ray tracing alatt 50x teljesítményre képesek majd az új chipek az elődhöz képest. Nem titok, hogy eddig a legnagyobb problémát a grafikus API-k hiánya és a gyenge teljesítmény jelentette, úgy tűnik, hogy mindkettőre megoldást talált a cég. Természetesen az első, független tesztekig érdemes lehet kellő óvatossággal kezelni a fenti számokat, ám izgalmas év lehet majd a 2026-os esztendő. Sokan örülnének, ha valaki megszorongatná az Nvidia-t, hiszen jelen pillanatban gyakorlatilag ők uralják a teljes GPU szegmenst, beszéljünk játékosokról vagy adatközpontokról.

